Zarabianie na domenach internetowych – wywiad z Filipem Lewandowskim

Internet daje nam dzisiaj wiele możliwości zarobku. Niskie bariery wejścia na rynek internetowy są pokusą dla wielu zarówno młodych jak i starszych internautów. Swoich sił w Internecie może spróbować praktycznie każdy, potrzeba tylko odpowiedniej determinacji i samozaparcia. Dziś przedstawiam wraz z Filipem Lewandowskim jeden ze sposobów na biznes w Internecie – domeny internetowe. Filip Lewandowski posiada ogromną wiedzę w tym temacie i jest autorem książki pod tytułem Domeny internetowe.

Arkadiusz Podlaski: Witaj, Filipie. Dziękuję, że znalazłeś czas, by podzielić się swoją wiedzą z naszymi czytelnikami. Na początek zapytam: co skłoniło Cię do napisania książki „Domeny internetowe”?

Filip Lewandowski: Witam wszystkich czytelników bardzo serdecznie i cieszę się, że mogę udzielić dziś wywiadu. Książka „Domeny internetowe” nie była projektem, nad którym myślałem przez dłuższy czas. Przed jej napisaniem przez parę lat interesowałem się rynkiem domen internetowych i tzw. domainingiem, lecz nigdy nie zastanawiałem się nad tym, by opisać ten ciekawy temat, a już na pewno nie myślałem o wydaniu poradnika. Do napisania „Domen internetowych” skłonił mnie znajomy ze szkoły — Jakub Staszak, który napisał wcześniej poradnik o zupełnie innej tematyce. To chyba właśnie duży sukces poradnika Kuby ostatecznie zachęcił mnie do napisania własnej książki.

Arkadiusz Podlaski: Czy dzisiaj wciąż można zarabiać na domenach internetowych? Wydaje się, że większość dobrych domen jest już pozajmowana i trudno znaleźć coś godnego uwagi.

Filip Lewandowski: Oczywiście, że można — i to poważne pieniądze. Wystarczy przeglądać co jakiś czas aukcje domen internetowych lub czytać forum poświęcone domenom internetowym – Di.pl – by przekonać się, że codziennie w Polsce sprzedaje się adresy WWW nawet za kilkanaście tysięcy złotych. Oczywiście prawdą jest to, co powiedziałeś — że większość dobrych domen jest już pozajmowana — ale czy domaining polega tylko na sprzedawaniu domen? Warto czasem zainwestować i odkupić domenę, gdyż ich rynek niezmiernie szybko się rozwija, a ich potencjalna wartość z dnia na dzień rośnie. Tysiące osób zarabiają też dzięki parkingowi domen internetowych, ale w Polsce temat ten nie jest jeszcze tak popularny, jak np. w USA, a szkoda, bo parking domen potrafi również być dochodowy.

Arkadiusz Podlaski: Czy jest jakiś prosty sposób na znalezienie dobrej domeny internetowej?

Filip Lewandowski: Trudne pytanie. Moim zdaniem — nie ma żadnego sposobu, który można jednoznacznie opisać. O tym, czy domena jest dobra, decyduje mnóstwo czynników, a jednym z najważniejszych jest po prostu cel, w jakim chcemy daną nazwę zarejestrować. Ta sama domena może być idealna, jeśli kupimy ją dla naszych własnych potrzeb, np. na stronę o naszej firmie, ale jednocześnie może być zupełnie bezwartościowa i nienadająca się do odsprzedaży.

Najważniejsze w domainingu jest doświadczenie. Polecam wszystkim po prostu jak najwięcej czytać o rynku domen. Śledzenie transakcji domenowych, artykułów czy też dyskutowanie na forum Di.pl na pewno wpłyną pozytywnie na naszą intuicję przy rejestrowaniu nowych nazw.

Arkadiusz Podlaski: Czy wartość domeny internetowej można łatwo wycenić? Według jakich kryteriów  oceniana jest wartość domeny?

Filip Lewandowski: Wycena domen to sprawa dość kontrowersyjna. Wartość domeny jest względna, dla jednej osoby dana domena jest warta miliony złotych, zaś inna nie zarejestrowałaby takiej nazwy za złotówkę (tyle obecnie kosztuje rejestracja domeny). Ludzie związani z domainingiem  zgodnie powtarzają: „Domena jest warta tyle, ile ktoś jest gotów za nią zapłacić”.

Przy temacie wyceny domen nie sposób nie wspomnieć znów o doświadczeniu. Najważniejsze jest śledzenie rynku domen i transakcji, zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego państwa. Z całą pewnością mogę powiedzieć, że doświadczenie przy wycenie domen jest najważniejsze. Niestety, kosmiczne ceny na aukcjach domen na portalu Allegro czy też płatne wyceny firm „profesjonalnie” wyceniających adresy WWW dezorientują osoby, które dopiero zaczęły swoją przygodę z domenami. Takim osobom polecam po raz kolejny forum Di.pl, gdzie istnieje specjalny dział „Wycena domen”, w którym użytkownicy szczerze powiedzą, co myślą o danej nazwie.

Arkadiusz Podlaski: Jak zarabiasz obecnie? Zajmujesz się jeszcze handlowaniem domenami czy zająłeś się może jakimiś bardziej dochodowymi zajęciami?

Filip Lewandowski: Na co dzień studiuję na Politechnice Poznańskiej, a więc nie jestem nigdzie na stałe zatrudniony. Oczywiście zajmuję się ciągle domenami internetowymi w takim stopniu, że nie myślę póki co o bardziej dochodowym zajęciu czy hobby. Mam również parę pomysłów na e-biznes, które są bardziej, mniej lub nawet w ogóle niezwiązane z domenami. Szczegółów na ten temat nie chciałbym jednak przedwcześnie zdradzać 🙂

Arkadiusz Podlaski: Jakie masz rady dla osób „raczkujących” w świecie domen internetowych?

Filip Lewandowski: Pamiętajcie, że najważniejsze w domainingu jest doświadczenie. Proponuję nie powielać błędów większości początkujących domainerów i zamiast inwestować w rejestrację setek bezsensownych domen, lepiej najpierw dużo, dużo poczytać o tym zagadnieniu.

Polecam Wam forum Di.pl — kopalnię informacji na temat domen internetowych. W Internecie znajdziecie również mnóstwo artykułów, blogów i innych ciekawych tekstów na ten temat.

Zamiast wydawać setki złotych na domeny, co do których wartości nie jesteście pewni, proponuję wydać je na uczestnictwo w Pierwszym Spotkaniu Właścicieli Domen Internetowych w Polsce — MeetDomainers  w Krakowie. Będzie tam mnóstwo osób, od których dowiecie się z pewnością ciekawych rzeczy na temat domainingu w Polsce. Sam żałuję, że nie będę mógł uczestniczyć w tym spotkaniu, ale mam nadzieję, że nie jest to ostatni tego typu meeting.

Arkadiusz Podlaski:
Dziękuję bardzo za podzielenie się z naszymi czytelnikami cennymi wskazówkami.

Filip Lewandowski: Bardzo dziękuję za zaproszenie do udzielenia wywiadu, było mi niezmiernie miło. Pozdrawiam wszystkich czytelników portalu!

Arkadiusz Podlaski

Ekspert marketingu internetowego, właściciel firmy szkoleniowej Yedu. Trener, certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom zwiększać zyski, wykorzystując skuteczny marketing internetowy.

Zobacz wszystkie artykuły

1 komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Na domenie można zarobić, tylko trzeba systematyczności i czasami nie załamywać się gdy zarejestrowana domena nie stała się tą ‚wymarzoną” o której myśleliśmy że „zawojuje” świat.

Arkadiusz Podlaski

Ekspert marketingu internetowego, właściciel firmy szkoleniowej Yedu. Trener, certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom zwiększać zyski, wykorzystując skuteczny marketing internetowy.