Jak działa słowo NIE i kiedy należy je stosować?

Nasz rozum składa się z dwóch części: świadomej i nieświadomej. Część świadoma odpowiada za interpretację złożonego języka. Natomiast do części nieświadomej, nazywanej także podświadomością trafiają tylko proste sformułowania. Podświadomość nie rozumie między innym zaprzeczeń. Ma to kluczowe znaczenie w zrozumieniu jak działa słowo NIE.

Żeby udowodnić to twierdzenie przeprowadzimy mały eksperyment. Chciałbym, abyś wykonał teraz trzy proste polecenia:
1. Nie myśl o czerwonym ferrari.
2. Nie myśl o swojej rodzinie.
3. Nie myśl kto jest prezydentem Polski.

A teraz przyznaj się. O czym pomyślałeś czytając te polecenia? Z dużym prawdopodobieństwiem mogę stwierdzić, że pomyślałeś o czerwonym ferrari, o rodzinie i o prezydencie Polski. Jeśli uważasz, że nie mam racji to wykonaj jeszcze raz to ćwiczenie…

To jest dowód na to, że nasza podświadomość nie rozumie zaprzeczeń. Czy wiesz dlaczego tak się dzieje? Przedstawię to na przykładzie pierwszego polecenia: „Nie myśl o czerwonym ferrari”. W momencie gdy przeczytałeś to zdanie, Twój umysł natychmiast dobrał odpowiednią do niego reprezentację. Można powiedzieć, że Twój umysł zaczął przeszukiwać własną bazę danych (czyli wszystkie informacje jakie zdobyłeś na przestrzeni lat) i dobrał do poszczególnych słow odpowiednią reprezentację w postaci obrazu. W tym wypadku jest to czerwone ferrari.

Wynika z tąd prosty wniosek. W podświadomości powstaje obraz czerwonego ferrari mimo użycia zaprzeczenia „nie myśl”. Następnie umysł świadomy szuka sensu logicznego zdania, czyli stara się nie myśleć o tym, o czym już pomyślał. Jednym słowem: Nie ma różnicy czy powiesz „Myśl o czerwonym ferrari” czy „Nie myśl o czerwonym ferrari”. Wynik w obu przypadkach jest taki sam.

Jak zatem wykorzystywać zaprzeczenie w celach skutecznej perswazji?

Dzięki informacjom, które przed chwilą przeczytałeś możesz o wiele łatwiej wywierać wpływ na inne osoby z otoczenia. Bardzo skutecznie można wykorzystać słowo „NIE” w sprzedaży. Wszak sprzedaż polega m.in. na tym, aby wywołać odpowiedni stan emocjonalny u klienta. Jeżeli doprowadzimy go do pożądanego przez nas stanu, to będzie on bardziej podatny na sugestie. A jeżeli będzie bardziej podatny na sugestie, to mamy zwiększone szanse na dokonanie transakcji.

ZŁY PRZYKŁAD: Jak działa słowo NIE?

– Niech Pan nie myśli, że chcę Pana oszukać.
Klient może sobie pomyśleć: „No w zasadzie do tej pory nie myślałem, ale skoro pan o tym wspomniał… może warto się nad tym głębiej zastanowić.” Dodatkowo do podświadomości dostaje się słowo „oszustwo” i szereg negatywnych z nim skojarzeń.

DOBRY PRZYKŁAD: Jak działa słowo NIE?

Ostatnio natrafiłem na ciekawą reklamę. Świetnie wykorzystuje ona strukturę lingwistyczną z wykorzystaniem słowa NIE. Oto fragment wypowiadanego w niej tekstu:

Chciałbym zaprzeczyć jakobym znał braci Kaczyńskich. To nie prawda, że z jednym z nich jarałem jointy, a z drugim byliśmy pod namiotem.

Reklama jest zabawna, ale wykorzystuje też temat na czasie – braci Kaczyńskich. Słuchając tej reklamy można wyobrazić sobie autora jarającego jointy z jednym Kaczyńskim i śpiącego pod namiotem z drugim… mimo, iż autor to wyraźnie wykluczył. I na tym polega cała magia słowa “NIE”. Po prostu nasz umysł nieświadomy nie rozumie zaprzeczeń. Żeby zanegować dane stwierdzenie, musi najpierw wyobrazić sobie całą tę sytuację, aby dopiero potem jej zaprzeczyć.

PS. Pamiętasz tabliczki z napisem: „Nie deptać trawników”? Sformułowanie to jest w pewnym sensie sugestią, aby ten trawnik podeptać. Dlatego w mojej okolicy nie ma już ani jednej takiej tabliczki. Wszystkie zamieniono na: „Szanuj zieleń” 🙂

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie tego, jak działa słowo NIE w skutecznej perswazji to pisz w komentarzach. Z przyjemnością odpowiem na każde Twoje pytanie.

Popularne zapytania: jak działa słowo nie, komunikacja międzyludzka, perswazja, komunikacja werbalna i niewerbalna, zaprzeczenia w komunikacji.