Jak sprawdzać skuteczność kampanii marketingowych?

Na kampanie marketingowe, firmy przeznaczają bardzo duże budżety. Po zrealizowanej kampanii warto sprawdzić, jakie efekty ona przyniosła.  Możemy to sprawdzić za pomocą systemu analitycznego – Google Analytics. Dzięki niemu możemy dokładnie sprawdzić skuteczność poszczególnych bannerów, porównać je między sobą itp.

Google Analytics standardowo pokazuje nam podstawowe dane, takie jak: z jakiego serwisu przyszedł do nas użytkownik, ile podstron w naszej witrynie odwiedził itp. Problem pojawia się wtedy gdy chcemy sprawdzić skuteczność konkretnego linku lub konkretnego banneru, który został umieszczony w jakimś serwisie. I tu z pomocą przychodzi nam tzw. tagowanie adresów URL.

Pomijam oczywiście kampanie Adwords, bo możemy połączyć system Analyticsa z Adwordsem i cieszyć się dokładnymi statystykami. Mówię tu raczej o kampaniach wychodzących poza system Adwords. Aby mierzyć skuteczność kampanii, muszę wprowadzić Cię do zapoznania się z pięcioma zmiennymi.

  1. Źródło kampanii (utm_source) – tutaj umieść źródło, z jakiego pochodzi dany użytkownik. Może to być nazwa konkretnego serwisu. Dla przykładu, jeśli wykupiłeś banner reklamowy w portalu Onet, użyj utm_source=onet.pl
  2. Medium kampanii (utm_medium) – tutaj umieść medium kampanii, czyli np. email, cpc, banner. Przykład: utm_medium=email.
  3. Nazwa kampanii (utm_campaign) – tutaj umieść nazwę kampanii. Powinna być ona łatwa do zidentyfikowania przez Ciebie w systemie. Przykład: utm_campaign=promujemy_bloga.
  4. Hasło kampanii (utm_term) – tutaj umieść słowa kluczowe reklamy płatnej. Przykład: utm_term=ksiazka+pozycjonowanie
  5. Treść kampanii (utm_content) – tutaj umieść słowa, które rozróżnią treść Twojej reklamy. Przykład: utm_content=link_graficzny.

Google Analytics wymaga pierwszych trzech parametrów. Pozostałe są opcjonalne. Jeśli kupowałbym banner na Onecie, wówczas banner kierowałby na następujący adres URL:

http://arkadiuszpodlaski.pl/?utm_source=onet.pl&utm_medium=banner&utm_campaign=promujemy_bloga

Wówczas będę mógł sprawdzać w Google Analytics, ile osób przyszło właśnie z tego konkretnego bannera.

Skorzystaj z generatora adresów URL, udostępnianego przez Google:
http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=pl&answer=55578

Inne przykłady:

1. W styczniowej edycji konkursu ForumWeb jedna z moich stron zajęła pierwsze miejsce. Jedną z nagród było umieszczenie bannera na stronach ForumWeb. Aby sprawdzić jego skuteczność, otagowałem odpowiednio link. Oto co Google Analytics powiedział mi o jego skuteczności:

2. Ostatnio coraz popularniejszym systemem reklamowym staje się Adtaily.pl. Możemy umieszczać tam bannery w wielkości 125×125. W tym przypadku również możemy sprawdzić, ile odwiedzin wygeneruje nam konkretny banner. Załóżmy, że chcę się zareklamować za pomocą Adtaily na stronach Onetu. Wówczas zrobiłbym to w ten sposób:
– utm_source=onet.pl
– utm_medium=banner125x125
– utm_campaign=kampania_adtaily

Podsumowanie

Używaj tagowania adresów URL do sprawdzania skuteczności swoich kampanii marketingowych. Dzięki tagowaniu możesz dokładnie sprawdzić jaki efekt przyniesie Ci konkretny banner czy też link.