Dlaczego dane statystyczne Gemius Traffic różnią się od danych w Megapanelu PBI?

Jednym z częstych zapytań, które do mnie trafiają jest pytanie: dlaczego dane statystyczne Gemius Traffic różnią się od danych w Megapanelu PBI? Otóż dane te różnią się, poniewaz metodologia zbierania danych jest inna. Zapraszam najpierw do zapoznania się z artykułem: Czym jest wskaźnik REAL USERS w metodologii Gemiusa?

Przede wszystkim w Megapanelu PBI występuje inny wskaźnik. Jest to tzw. real user, który jest liczony w zupełnie inny sposób niż użytkownik mierzony przez system Gemius Traffic. Użytkownicy real users są wyliczani na podstawie nieco bardziej skomplikowanego algorytmu, który opisałem w wyżej omawianym wpisie. Natomiast użytkownicy mierzeni w Gemius Traffic bazują tylko na ciasteczkach. Nie uwzględniają zatem sytuacji takich jak: kasowalność ciasteczek, korzystanie z tego samego komputera przez kilku użytkowników itp. Właśnie z tego powodu wynika różnica. Liczba użytkowników w Megapanelu PBI jest zazwyczaj nieco mniejsza od wskazań systemu Gemius Traffic.

Liczba użytkowników (cookies) – liczba użytkowników, którzy rozpoczęli wizyty w przedziale czasu t i w trakcie tych wizyt odwiedzili stronę X.

W przypadku skryptów audytowych, wskaźnik real users uwzględnia liczbę użytkowników wskazaną przez Gemius Traffic. Prócz tego jednak wskaźnik ten obejmuje także inne elementy, których opis znajdziesz poniżej:

Realizacja badania Megapanel PBI/Gemius obejmuje następujące elementy:

  • badanie gemiusTraffic – pomiar site-centric, dostarcza “twardych danych” na temat odwiedzalności poszczególnych witryn internetowych;
  • ankiety pop-up – gromadzą dane socjo-demograficzne internautów oraz dane o sposobie korzystania z internetu. Wyświetlane są losowo reprezentatywnej próbie polskich użytkowników sieci. System kontroluje częstotliwość emisji i dobór adresatów ankiet. Ankiety zachęcają użytkowników komputerów do udziału w badaniu panelowym, czyli instalacji programu netPanel;
  • program netPanel – narzędzie dostarczające informacji z pomiaru user-centric, instalowane na komputerze wyłącznie za zgodą internauty decydującego się na udział w badaniu. Nie angażując internauty, program monitoruje sposób korzystania z internetu przez użytkownika. Kilkunastotysięczny panel użytkowników, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów, jest podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z audytu site-centric oraz danymi strukturalnymi;
  • dane strukturalne – dane demograficzne czerpane z niezależnego badania NetTrack firmy Millward Brown SMG/KRC. Zapewniają one reprezentatywność wyników Megapanel PBI/gemiusAudience względem wszystkich użytkowników internetu w Polsce.

Źródło: Gemius – Metoda badania Megapanel PBI/Gemius

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.

Zobacz wszystkie posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.