Systemy do gromadzenia statystyk w różny sposób mierzą liczbę użytkowników odwiedzających Twoje serwisy internetowe. Bardzo trudno jednoznacznie określić, jak ma być zliczany użytkownik serwisu internetowego. W większości metodologii na komputerze użytkownika zapisywane jest ciasteczko (cookie), które jednoznacznie identyfikuje użytkownika. Nawet jeśli ten sam użytkownik wejdzie na stronę za godzinę, jutro czy za tydzień – będzie tym samym użytkownikiem i zostanie zliczony jako pojedynczy użytkownik. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Zachodzi bowiem, szereg różnych czynników, które wypaczają rzeczywistą liczbę użytkowników serwisu.
Jakie problemy podczas identyfikacji użytkownika pojawiają się najczęściej?
1. Nie wszyscy użytkownicy mają włączone ciasteczka. Jeśli użytkownik ma wyłączoną obsługę ciasteczek, nie zostanie uwzględniony jako użytkownik witryny.
2. Użytkownicy mogą kasować swoje ciasteczka. Jeśli dany użytkownik wykasuje cookies ze swojego komputera, kolejne wejście na witrynę zostanie zinterpretowane przez system jako kolejny użytkownik. Większość internautów nie kasuje swoich ciasteczek, to jednak istnieje grupa osób która sporadycznie to robi. Wystarczy też, aby użytkownik sformatował dysk, jednocześnie pozbywając się ciasteczek. Wystarczy zrobić proste założenie: jeśli użytkownik codziennie korzysta z konkretnej witryny i do tego raz dziennie kasuje swoje ciasteczka, to w okresie tygodnia zostanie rozpoznany jako siedmiu różnych użytkowników.
3. Użytkownicy korzystają z różnych przeglądarek lub profili na komputerze. Bardzo często zdarza się tak, że jeden użytkownik korzysta z danej strony za pomocą kilku przeglądarek. Skorzystanie z Firefoxa, IE, Chrome oraz Opery może spowodować, że w statystykach pojawią się nam czterej użytkownicy zamiast jednego. Skorzystanie z innego profilu na komputerze może również spowodować zliczenie jako kolejny użytkownik.
4. Jeden komputer wykorzystywany jest przez kilku użytkowników. Bardzo często zdarza się tak, że z jednego komputera korzysta kilku użytkowników. Zakładając, że czteroosobowa rodzina ma jeden komputer i wszyscy korzystają z tej samej strony – system do mierzenia statystyk zinterpretuje całą rodzinę jako jednego użytkownika zamiast czterech.
Użytkownicy (real users) – estymowana liczba osób, którzy wykonali w danym miesiącu przynajmniej jedną odsłonę w internecie.
Firma Gemius opracowała swoją autorską metodę, która stara się zapobiec tym wszystkim problemom. Wskaźnik, który próbuje oszacować dokładną liczbę użytkowników został nazwany REAL USERS. Wyniki tego wskaźnika dla najpopularniejszych witryn polskiego internetu możemy śledzić w Megapanelu PBI. Firma Gemius opisuje algorytm real users w następujący sposób:
W celu estymacji rzeczywistej liczby użytkowników badanej witryny w zadanym okresie czasu w pierwszym etapie estymujemy taką liczbę cookies, która byłaby zarejestrowana na badanej witrynie, gdyby nie występowało zjawisko „kasowalności cookies”. Następnie obliczamy zasięg badanej witryny i ostatecznie liczbę użytkowników badanej witryny. […]
Do obliczeń bierzemy pod uwagę tylko te odsłony (i w konsekwencji również cookies), które zostały wygenerowane z komputerów z numerami IP pochodzącymi z obszaru Polski.
[…] Opisany powyżej algorytm real users pozwala oszacować rzeczywistą liczbę użytkowników badanych witryn internetowych. Uwzględnia on znane czynniki mogące potencjalnie zaburzać otrzymywane wyniki, w tym: zjawisko współkorzystania z jednego komputera przez wiele osób, korzystania przez jedną osobę z wiele komputerów/profili oraz – co najważniejsze – zjawisko „kasowalności cookies”.
Poza tym realizacja badania Megapanel PBI/Gemius opiera się na wykorzystaniu skryptów Gemius Traffic, przeprowadzeniu ankiet pop-up, przeprowadzeniu programu netPanel oraz danych strukturalnych z niezależnego badania NetTrack firmy Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce napiszę też nieco więcej o metodologii Megapanelu PBI i różnic jakie powstają przy porównywaniu danych megapanelowych do tych, które gromadzi gemius traffic.
Mi się wydaje,że i tak nie będzie nigdy wiadomo dokładnej liczby odwiedzin. Może 'nigdy’ to słowo przesadzone,ale myślę,że ciężko będzie coś takiego zrobić. A wy jak myślicie?
Koledzy z ekipy skrypty.pro – macie rację 🙂 Nie da się podać dokładnej liczby. Wszystkie systemy analityczne szacują ruch. Statystyki są pewnym sposobem na poznanie przybliżonej liczby, która liczona jest według określonego algorytmu. Ale tak jak wyszukiwarka Google – mimo ciągłego rozwoju – nigdy nie będzie doskonała i nie będzie wskazywała zawsze idealnych wyników, tak statystyki nie będą odzwierciedlały idealnie wszystkich liczb.
PS. No chyba, że zostanie stworzona technologia, która to umożliwi 😉