Czym jest NOT SET w Google Analytics?

Wiele osób, które korzystają z Google Analytics często natrafiają w raportach na tajemnicze NOT SET. Sytuacja taka występuje bardzo często w przypadku prowadzenia różnych kampanii. Wartość ta pojawia się w przypadku, gdy Analytics nie potrafi rozpoznać z jakiej kampanii przyszedł dany użytkownik lub jakie słowo kluczowe wpisał, przychodząc na nasz serwis. Z mojego doświadczenia najwięcej tego typu problemów rodzi się podczas korzystania z płatnych kampanii Google Adwords.

Przejdźmy zatem do rozwiązania problemu i wyjaśnienia czym są te tajemnicze dwa słowa, które pojawiają się w naszych statystykach. NOT SET możemy tłumaczyć jako wartość nieokreśloną, nieustaloną czy też niezdefiniowaną. Wszystkie te trzy przymiotniki w praktyce oznaczają to samo. Analytics nie potrafi określić z jakiej kampanii bądź z jakiego słowa kluczowego przybył użytkownik.

Co zrobić, aby NOT SET nie pojawiało się w raportach?

Trudno jednoznacznie określić, dlaczego pojawia się NOT SET. Przyczyn może być kilka, dlatego poniżej wymienię kilka z nich:

1) Konto Google Adwords w ogóle nie jest połączone z Google Analytics. W tym przypadku wszystkie kampanie Adwords będą jako nierozpoznane i w statystykach będzie pojawiać się nam NOT SET. Należy połączyć konta i wówczas otrzymamy szczegółowe dane.

2) Konta są połączone prawidłowo, ale część ruchu przychodzi z innych kampanii, które nie są na połączonym koncie Adwords. W tym wypadku może być tak, że np. ponad 90% kampanii i słów kluczowych jest rozpoznana prawidłowo, a reszta widnieje jako NOT SET. Pamiętaj, że zawsze można porównać statystyki, które są w Google Adwords z tymi, które oferuje nam Analytics. Jeśli mamy więcej wizyt w Analyticsie niż pokazuje nam to Adwords oznacza to, że reszta pochodzi z innych, niezdefiniowanych kampanii.

3) Inne błędy. Pamiętając, że oprogramowanie bywa zawodne NOT SET może się pojawić również w innych przypadkach. Czasami po prostu mogą być przekierowania na stronie, przez które dane mogą się odpowiednio nie zliczyć. Mogą pojawić się dodatkowe zmienne w adresach URL, które spowodują błędny odczyt. Niemniej takich przypadków powinno być zdecydowanie najmniej. Najczęstszym problemem w przypadku NOT SET jest punkt 1 i 2 tego wpisu.

PS. Trzeba też pamiętać, że słowa kluczowe nie wyświetlą się nam w przypadku reklamy pojawiającej się w Gmailu a także na stronach partnerskich Google Adsense. Z oczywistych przyczyn nie może być tam mowy o słowach kluczowych, bo użytkownik nigdzie nic nie wpisuje, a jedynie klika w reklamę którą zobaczył. W Google Adsense reklama pojawia się na bazie powiązań słów kluczowych z treścią na stronie partnerskiej a nie tego, co wpisał użytkownik w wyszukiwarkę.