Wiele osób, które korzystają z Google Analytics często natrafiają w raportach na tajemnicze NOT SET. Sytuacja taka występuje bardzo często w przypadku prowadzenia różnych kampanii. Wartość ta pojawia się w przypadku, gdy Analytics nie potrafi rozpoznać z jakiej kampanii przyszedł dany użytkownik lub jakie słowo kluczowe wpisał, przychodząc na nasz serwis. Z mojego doświadczenia najwięcej tego typu problemów rodzi się podczas korzystania z płatnych kampanii Google Adwords.
Przejdźmy zatem do rozwiązania problemu i wyjaśnienia czym są te tajemnicze dwa słowa, które pojawiają się w naszych statystykach. NOT SET możemy tłumaczyć jako wartość nieokreśloną, nieustaloną czy też niezdefiniowaną. Wszystkie te trzy przymiotniki w praktyce oznaczają to samo. Analytics nie potrafi określić z jakiej kampanii bądź z jakiego słowa kluczowego przybył użytkownik.
Co zrobić, aby NOT SET nie pojawiało się w raportach?
Trudno jednoznacznie określić, dlaczego pojawia się NOT SET. Przyczyn może być kilka, dlatego poniżej wymienię kilka z nich:
1) Konto Google Adwords w ogóle nie jest połączone z Google Analytics. W tym przypadku wszystkie kampanie Adwords będą jako nierozpoznane i w statystykach będzie pojawiać się nam NOT SET. Należy połączyć konta i wówczas otrzymamy szczegółowe dane.
2) Konta są połączone prawidłowo, ale część ruchu przychodzi z innych kampanii, które nie są na połączonym koncie Adwords. W tym wypadku może być tak, że np. ponad 90% kampanii i słów kluczowych jest rozpoznana prawidłowo, a reszta widnieje jako NOT SET. Pamiętaj, że zawsze można porównać statystyki, które są w Google Adwords z tymi, które oferuje nam Analytics. Jeśli mamy więcej wizyt w Analyticsie niż pokazuje nam to Adwords oznacza to, że reszta pochodzi z innych, niezdefiniowanych kampanii.
3) Inne błędy. Pamiętając, że oprogramowanie bywa zawodne NOT SET może się pojawić również w innych przypadkach. Czasami po prostu mogą być przekierowania na stronie, przez które dane mogą się odpowiednio nie zliczyć. Mogą pojawić się dodatkowe zmienne w adresach URL, które spowodują błędny odczyt. Niemniej takich przypadków powinno być zdecydowanie najmniej. Najczęstszym problemem w przypadku NOT SET jest punkt 1 i 2 tego wpisu.
PS. Trzeba też pamiętać, że słowa kluczowe nie wyświetlą się nam w przypadku reklamy pojawiającej się w Gmailu a także na stronach partnerskich Google Adsense. Z oczywistych przyczyn nie może być tam mowy o słowach kluczowych, bo użytkownik nigdzie nic nie wpisuje, a jedynie klika w reklamę którą zobaczył. W Google Adsense reklama pojawia się na bazie powiązań słów kluczowych z treścią na stronie partnerskiej a nie tego, co wpisał użytkownik w wyszukiwarkę.
U mnie not set występuje w raporcie Treść -> Treść wg tytułu.
Problem w tym, że wszystkie podstrony wykazywane w not set mają nadany TITLE.
Jedyne co przychodzi mi do głowy, to że ktoś opuścił stronę, zanim Analytics zdążył przetworzyć dane, ale problem dotyczy prawie połowy odsłon, więc to mało prawdopodobne.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie jak to rozwiązać:)
Pozdrawiam
Marcin
Polecam spróbować metody, które opisałem w przypadku „other”:
http://arkadiuszpodlaski.pl/czym-jest-other-w-google-analytics-i-jak-sie-tego-pozbyc-ze-statystyk/
Możesz wydzielić część ruchu na nowe profile i potem to porównać. Wtedy będzie łatwiej znaleźć przyczynę.
Moim zdaniem AdWords traci na wiarygodnosci dzieki takim Not-Set. Nasuwa mi sie jedna mysl, ze Google tworzy sobie wirtualnych klikajacych klientow.
Jak jest naprawde? Nie wiem. Dopiero zaczynam przygode z webmasteringiem. 🙂
pozdrawiam
A ja mam zagadkę 🙂 Nie mam google adwords i mam wejścia na NOT SET. Klikam wejścia np. wg operatora i tu mam wysyp.
Trzeba także ustawić w ustawienia profilu w Google Analytics, że witryna jest e-commerce.