Na pytanie „Czym jest copywriting?” można odpowiedzieć bardzo krótko:

Sztuka sprzedaży za pomocą tekstu.
Lub podobnie:
Sztuka sprzedaży za pomocą słowa pisanego.

Wybrałem dla Ciebie te dwa wyjaśnienia, ponieważ moim zdaniem najtrafniej i możliwie w najkrótszy sposób oddają istotę definicji copywritingu. Jeśli dalej nie wiesz co to copywriting, to nie przejmuj się, już tłumaczę 🙂

Copywriting jest stosowany wtedy, gdy trzeba przełożyć suchy tekst na język reklamy. Język, który skutecznie pomoże sprzedać produkty i osiągnąć zysk, o jakim marzy każdy właściciel danego produktu.

Kim jest copywriter?

Copywriter jest twórcą pomysłu i jednocześnie redaktorem całej oferty. Pisze on teksty, które są wykorzystywane w reklamach telewizyjnych, radiowych, prasowych i innych materiałach promocyjnych. Mogą to być np. ulotki, broszury, katalogi. Mogą to być reklamy komercyjne, społeczne, a także inne przedsięwzięcia.

Można powiedzieć, że kilkanaście lat temu o zawodzie copywritera mało kto słyszał. Z biegiem czasu w Polsce profesja ta zaczyna być coraz lepiej znana. Wraz z przejściem Polski z gospodarki centralnie-planowanej na rynkową, reklama zaczęła przybierać na sile. Mimo wszystko przeciętny Polak dalej nie wie czym zajmuje się copywriter.
Gdy pytam znajomych:
„Co to jest copywriting?”
lub
„Czym zajmuje się copywriter?”
Najczęściej słyszę odpowiedź: „nie wiem”, „nie mam pojęcia”.
Któregoś dnia zapytałem znajomą ze studiów. Ona również nie wiedziała. Zapytałem ją więc o pierwsze skojarzenia i uzyskałem taką oto odpowiedź:
„Copywriting? No na pewno coś z kopiowaniem czegoś…”
„A może interpretowanie czyichś tekstów, książek itp.”

Od innej osoby dowiedziałem się, że copywriting to nielegalne kopiowanie płyt na komputerze 🙂

Trudno jest zastąpić słowo copywriter polskim odpowiednikiem. Bo i jak określić w jednym słowie autora tekstów reklamowych? Spotkałem się kilka razy z określeniem „tekściarz”, ale sam przyznasz, że brzmi to trochę dziwnie, a nawet komicznie.

Copywriter spędza bardzo często wiele żmudnych godzin przed kartką papieru. Dlatego też liczy się pomysłowość i spontaniczność. Mówią, że do tego zawodu trzeba się po prostu urodzić. Mówią, że tego zawodu nie da się nauczyć. Jest to trochę przesada, ale niewątpliwie talent literacki trzeba mieć. Fakt, że najlepszą szkołą jest praca oraz własne błędy. Jednak wiedza z zakresu reklamy i podstaw marketingu jest niezbędna. Psychologia zachowań klientów, perswazja to również zagadnienia, które nie powinny być obce ludziom zajmującym się pisaniem tekstów reklamowych. Tak jak każda inna dziedzina reklama ma swoje prawa i dogmaty, do których powinno się stosować.

Największym niebezpieczeństwem zawodu copywritera jest schematyczność i rutyna. Najważniejsza jest zaś kreatywność, komunikatywność, motywacja oraz niekonwencjonalne pomysły. Bez kreatywności osoba chcąca wyuczyć się tego zawodu jest skazana na porażkę.

Sztuka pisania tekstów reklamowych wychodzi czasem poza ramy poprawnego języka. Bardzo często dopuszcza się pewnych nadużyć. Aby być jeszcze lepszym copywriterem można podpatrywać różne środowiska. Należy sprawdzić jakim żargonem, gwarą posługują się osoby z danego środowiska. Wtedy można odpowiednio sformułować tekst i lepiej trafić w oczekiwania naszej grupy docelowej.

Podumowując… Copywriter tworzy główną myśl reklamy i nadaje jej kształt językowy. Tworzy koncepcję reklamy i jej ostateczny tekst. Copywriter pisze przeróżne teksty biznesowe, oferty handlowe, prezentacje, przemówienia, slogany, nazwy, kreacje, teksty okolicznościowe, urzędowe i dziennikarskie. Copywriter nadaje treści zmysłowości, świeżości. Przydatna może okazać się znajomość języka angielskiego.

Wiele cennych wskazówek na temat copywritingu znajdziesz na blogu Darka Puzyrkiewicza. Czasem tam zaglądam i serdecznie polecam.

Czy copywriting jest dla Ciebie? Czy możesz nim zostać?

Na dobrą sprawę copywriterem może zostać prawie każdy. Jeśli jednak chcesz działać w tym zawodzie musisz robić to z pasji. Liczą się tu przede wszystkim Twoje możliwości, talent literacki, łatwość pisania i wyrażania myśli, kojarzenia. Jeśli pisanie nie sprawia Ci żadnej przyjemności to nie rób tego na siłę. Prędzej czy później się zmęczysz i poszukasz sobie innego zajęcia.

Przydatne może się okazać ukończenie jednej z uczelni wyższych, które kształcą w zakresie reklamy. Mimo wszystko do tego fachu trafiają najczęściej osoby „z ulicy” – poprzez rekomendacje i polecenia. Tak więc wybór, czy zostać copywriterem, należy do Ciebie 🙂 Naukę możesz zacząć np. od porad Piotra Michalaka i Jakuba Woźniaka, Dariusza Puzyrkiewicza czy też samego Joe Vitale. Zobacz też szkolenie Master Copywriter, które od zera nauczy Cię pisać perswazyjne oferty.


Arkadiusz Podlaski
Arkadiusz Podlaski

Ekspert marketingu internetowego. Właściciel agencji interaktywnej Webito. Twórca platformy szkoleniowej KursyInternetowe.pl. Trener, certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom zwiększać zyski, wykorzystując marketing internetowy.