Jak zrobić transfer domeny i zaoszczędzić nawet kilkaset złotych?

Tak się składa, że jeszcze do niedawna korzystałem z pięciu kont hostingowych oraz kilkunastu domen, które rejestrowałem u różnych dostawców. Jak wiadomo, w zależności od oferty, ceny się znacznie różnią. Niektóre z domen rejestrowałem jeszcze jako nastolatek – marne miałem wtedy pojęcie jak dokładnie działa cały internet. Nie szperałem zbytnio w ofertach i brałem tę, gdzie najlepiej mi odpowiadał hosting. Wtedy jeszcze myślałem, że aby domena działała trzeba ją kupić u tej samej firmy co hosting. Oczywiście nie trzeba tego robić, wystarczy w panelu obsługi domeny wybrać odpowiednie DNSy.

Stąd jeszcze do niedawna były takie domeny z końcówką .pl, za które płaciłem 79 zł a za inne 109 zł. Na jednej domenie rocznie jest to aż 30 zł. Przyznasz że całkiem sporo. Na kilkunastu domenach robi się już blisko 500 zł. W wyniku całej operacji z kontami hostingowymi oraz domenami zaoszczędzę blisko 1500 zł rocznie. Niby niewielka pula w skali całego roku, ale zawsze coś 😉 Opłaca się czasem zrobić małe porządki 🙂

Przejdźmy powoli do głównego tematu tego wpisu, czyli jak zrobić transfer domeny:

1) Aby cokolwiek zdziałać musisz mieć tak zwany kod Authinfo domeny. Co to jest i jak go zdobyć? Jest to krótki ciąg znaków, który identyfikuje Twoją domenę. Posiada go Twój rejestrator domeny. Aby go otrzymać musisz wysłać email z prośbą lub zadzwonić do firmy, w której wcześniej rejestrowałeś domenę. Rejestrator ma obowiązek wydać Ci kody Authinfo Twoich domen. Wiadomo, że firmy nie lubią tracić klientów, więc mogą utrudniać Ci zdobycie kodu Athinfo. Ja miałem różne doświadczenia. W jednej firmie dostałem praktycznie od ręki (zajęło to kilka godzin), w innej musiałem załatwiać sprawę około tygodnia, dopytując się co, gdzie i jak. Jeśli masz już kod Authinfo możesz przejść do następnego kroku.

2) Teraz możesz zgłosić chęć przetransferowania domeny do firmy, w której chcesz ją opłacać i utrzymywać. Firmy udostępniają specjalne panele, gdzie wystarczy podać w formularzu adres domeny. Po zatwierdzeniu podajesz dane osobowe lub dane firmy – podobnie jak w przypadku rejestracji domeny. Poszczególne kroki mogą się nieco różnić w zależności od rejestratora. Poniżej podaję dwa przykładowe panele do transferu domen:

3) Po wypełnieniu formularza dostaniesz dalsze informacje na maila. Zostaniesz poproszony o podanie kodu dostępowego Twojej domeny – czyli tzw. kodu Authinfo (mailowo bądź w formularzu). Kolejno otrzymałem potwierdzenie zgłoszenia, a następnie link aktywacyjny. Po kliknięciu domena była już przeniesiona i po chwili otrzymałem kolejny email z informacjami dostępowymi.

I to w zasadzie wszystko. Jeśli masz dużo domen, za które płacisz duże pieniądze, zobacz oferty konkurencji, czy nie możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy. Ja dzięki małym porządkom z hostingami i domenami, zaoszczędziłem blisko 1500 zł rocznie. Być może podobnie jak ja, możesz zrobić porządki dzięki którym zaoszczędzisz sporo pieniędzy.