Definicja – czym jest grywalizacja (gamefication)?

Jeden z czytelników bloga – Bogdan – zaproponował newsa na temat tzw. grywalizacji (gamefication). Jako, że nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, postaram się naświetlić ten temat, posiłkując się odpowiednimi materiałami, które znalazłem w internecie.

W skrócie chodzi o to, że gry od zawsze niesamowicie wciągały użytkowników. Sam pamiętam czasy gdy uporczywie grałem np. w grę „Championship Manager”, w której można prowadzić swoją drużynę piłkarską. Gry są coraz powszechniejsze w internecie. Są one stałym elementem angażującym użytkowników Facebooka i innych dużych portali.

Pytanie jakie mogą zadać sobie marketerzy, to jak wykorzystać gry w marketingu? I nie jest tu mowa wcale o tzw. product placement, czyli umieszczaniu elementów marki/produktu np. w tle gry… Chodzi raczej o wykorzystanie modelu gry w naszym prawdziwym życiu.

Bo co sprawia, że właśnie gry są tak wciągające? Czy nie warto by było wykorzystać tego mechanizmu w prawdziwym życiu? Paweł Tkaczyk w swojej prezentacji określa grywalizację jako: zastosowanie reguł z gier komputerowych do zmiany zachowań w realnym świecie.

Poniżej prezentacja Pawła Tkaczyka z konferencji „Marketing trends” (grudzień 2010):

Branding, czyli sztuka budowania silnej marki zmienia się za sprawą mediów społecznościowych i gier wideo. Jak budować zaangażowanie konsumentów, którzy mają konta na Facebooku, a wolny czas spędzają grając w gry na telefonach komórkowych i portalach? Angażując ich za pomocą mechaniki gier. Zjawisko to nazywa się grywalizacja (ang. gamification).

Pozostaje w sferze dyskusji czy gamefication powinniśmy tłumaczyć na „grywalizacja czy też może „gryfikacja”… Temat grywalizacji jest na razie tematem raczkującym w Polsce. Jednak z czasem powinno mówić się o grywalizacji znacznie więcej.