Jak sprawdzać skuteczność kampanii marketingowych?

Na kampanie marketingowe, firmy przeznaczają bardzo duże budżety. Po zrealizowanej kampanii warto sprawdzić, jakie efekty ona przyniosła.  Możemy to sprawdzić za pomocą systemu analitycznego – Google Analytics. Dzięki niemu możemy dokładnie sprawdzić skuteczność poszczególnych bannerów, porównać je między sobą itp.

Google Analytics standardowo pokazuje nam podstawowe dane, takie jak: z jakiego serwisu przyszedł do nas użytkownik, ile podstron w naszej witrynie odwiedził itp. Problem pojawia się wtedy gdy chcemy sprawdzić skuteczność konkretnego linku lub konkretnego banneru, który został umieszczony w jakimś serwisie. I tu z pomocą przychodzi nam tzw. tagowanie adresów URL.

Pomijam oczywiście kampanie Adwords, bo możemy połączyć system Analyticsa z Adwordsem i cieszyć się dokładnymi statystykami. Mówię tu raczej o kampaniach wychodzących poza system Adwords. Aby mierzyć skuteczność kampanii, muszę wprowadzić Cię do zapoznania się z pięcioma zmiennymi.

  1. Źródło kampanii (utm_source) – tutaj umieść źródło, z jakiego pochodzi dany użytkownik. Może to być nazwa konkretnego serwisu. Dla przykładu, jeśli wykupiłeś banner reklamowy w portalu Onet, użyj utm_source=onet.pl
  2. Medium kampanii (utm_medium) – tutaj umieść medium kampanii, czyli np. email, cpc, banner. Przykład: utm_medium=email.
  3. Nazwa kampanii (utm_campaign) – tutaj umieść nazwę kampanii. Powinna być ona łatwa do zidentyfikowania przez Ciebie w systemie. Przykład: utm_campaign=promujemy_bloga.
  4. Hasło kampanii (utm_term) – tutaj umieść słowa kluczowe reklamy płatnej. Przykład: utm_term=ksiazka+pozycjonowanie
  5. Treść kampanii (utm_content) – tutaj umieść słowa, które rozróżnią treść Twojej reklamy. Przykład: utm_content=link_graficzny.

Google Analytics wymaga pierwszych trzech parametrów. Pozostałe są opcjonalne. Jeśli kupowałbym banner na Onecie, wówczas banner kierowałby na następujący adres URL:

https://arkadiuszpodlaski.pl/?utm_source=onet.pl&utm_medium=banner&utm_campaign=promujemy_bloga

Wówczas będę mógł sprawdzać w Google Analytics, ile osób przyszło właśnie z tego konkretnego bannera.

Skorzystaj z generatora adresów URL, udostępnianego przez Google:
http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=pl&answer=55578

Inne przykłady:

1. W styczniowej edycji konkursu ForumWeb jedna z moich stron zajęła pierwsze miejsce. Jedną z nagród było umieszczenie bannera na stronach ForumWeb. Aby sprawdzić jego skuteczność, otagowałem odpowiednio link. Oto co Google Analytics powiedział mi o jego skuteczności:

statystyki na webforum

2. Ostatnio coraz popularniejszym systemem reklamowym staje się Adtaily.pl. Możemy umieszczać tam bannery w wielkości 125×125. W tym przypadku również możemy sprawdzić, ile odwiedzin wygeneruje nam konkretny banner. Załóżmy, że chcę się zareklamować za pomocą Adtaily na stronach Onetu. Wówczas zrobiłbym to w ten sposób:
– utm_source=onet.pl
– utm_medium=banner125x125
– utm_campaign=kampania_adtaily

Podsumowanie

Używaj tagowania adresów URL do sprawdzania skuteczności swoich kampanii marketingowych. Dzięki tagowaniu możesz dokładnie sprawdzić jaki efekt przyniesie Ci konkretny banner czy też link.

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.

Zobacz wszystkie posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.