Jak zrobić, aby logo miało nagłówek H1 tylko na stronie głównej (wordpress)?

W codziennej pracy bardzo często spotykam się z pytaniami o optymalizację serwisu pod kątem SEO. Jednym z elementów, które Google bierze pod uwagę jest popularny nagłówek H1. Jak wiadomo, od dawna zaleca się, aby występował tylko jeden raz na stronie i zawierał precyzyjne frazy kluczowe, które mogą wpisywać użytkownicy do wyszukiwarki.

W gotowych szbalonach WordPress bardzo powszechne jest, że H1 z nazwą serwisu jest kopiowane na wszystkie podstrony. Z punktu widzenia SEO jest to niezalecane. Lepiej, żeby nazwa serwisu w H1 pojawiła się tylko na stronie głównej. Na pozostałych, w zależności od skecji, w H1 powinien znaleźć się na przykład tytuł artykułu, nazwa działu itp.

Jak zrobić w WordPressie, aby logo
miało nagłówek H1 tylko na stronie głównej?

Poniżej przedstawiam krótki skrypt do WordPressa, który rozwiązuje ten problem. W skrócie rzecz ujmując jest to polecenie, które mówi WordPressowi: „Jeśli jest to strona główna, wstaw znaczniki H1 wokół nazwy serwisu / frazy kluczowej. Jeśli jest inna strona- wstaw H2”. Oczywiście można samemu sobie to dowolnie zmodyfikować, wstawić odpowiednie nagłówki i stylowanie CSS.

<?php if(is_front_page())
{echo "<h1>Fraza kluczowa</h1>";} else
{echo "<h2>Fraza kluczowa</h2>";} ?>

Oczywiście mówimy tu o wersji tekstowej logo. Jeśli logo ma postać obrazka, wówczas atrybut ALT powinien mieć odpowiednią frazę kluczową. Obrazek natomiast obejmujemy znacznikiem H1.

Czy można umieszczać więcej H1 na stronie?

Na to pytanie odpowiedział już jakiś czas temu Matt Cutts (poniżej video). Mimo, iż od dawna przyjmowało się, że nagłówek H1 powinien występować tylko raz na stronie, teraz się to trochę zmieniło. Zapytania o H1 nasiliły się wraz z wejściem HTML5, gdzie wręcz zaleca się stosowanie nagłówków H1 więcej razy – w każdej sekcji strony osobno wyróżniając najważniejszy element.

W skrócie rzecz ujmując, teoretycznie można stosować H1 więcej razy na stronie i nie powinno nas spotkać nic złego ze strony Google. Oczywiście nie należy z tym przesadzać, bo jak wiadomo – wszystko w nadmiarze szkodzi! Ja mimo wszystko staram się utrzymywać jeden nagłówek H1 na stronie, aby niepotrzebnie nie wzmacniać elementów, które są bez znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania konkretnej strony. Dlatego polecam wykorzystać powyższy kod, aby niepotrzebnie nie duplikować H1 z nazwą serwisu na wszystkich podstronach.

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.

Zobacz wszystkie posty

9 komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    • W pliku header.php z pewnością znajdziesz odpowiednią linijkę kodu, który odpowiada za wyświetlanie logo (zależy od templatki wordpressa).

        • Templatka czyli szablon graficzny – w tym wypadku korzystasz z „Hiero by aThemes”. Być może w panelu administracyjnym masz specjalną opcję, aby wyedytować logo (nie jestem w stanie Ci powiedzieć dokładnie gdzie, bo to zależy jak została zaprojektowana templatka).

          Żeby zmienić logo na sztywno, wystarczy wejść w WYGLĄD > EDYTOR, a następnie edytować plik header.php. Tam podmieniasz ścieżkę odpowiedzialną za wyświetlanie loga.

        • Przyłączam się do ostatniego komentarza. Bardzo proszę o odpowiedź na niego, bardzo fajna porada ale bez dopowiedzenia ciężko jest z niej skorzystać.

          • Marcin, tak jak powyżej – znajdź plik header.php. Dla większości templatek, to właśnie w tym pliku trzeba wstawić ten skrypt z nagłówkiem.

    • W ustawieniach WordPressa: WYGLĄD > EDYTOR, a następnie edytować plik header.php. Jeśli templatka korzysta z nagłówków to szukasz H1 i podmieniasz na skrypt, który opisałem. Jeśli templatka nie korzysta z nagłówków (wtedy sam musisz znaleźć odpowiednie miejsce, w którym chcesz mieć ten nagłówek). W większości przypadków będzie to plik header.php.

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.