Czym jest nawigacja breadcrumb, czyli kilka słów o tzw. okruszkach chleba na stronach www

Nie wiem czy słyszałeś już kiedyś określenie „okruszki chleba”. Jeśli spotykasz się z nim pierwszy raz, już wyjaśniam: okruszki chleba to tzw. nawigacja breadcrumb. Jest to element nawigacji strony, znajdujący się najczęściej na górze strony, który pozwala szybko zorientować się użytkownikowi, w jakiej sekcji strony się aktualnie znajduje. Jak podaje Wikipedia „termin ten wywodzi się od oznaczania przebytej drogi przy pomocy okruszków, pozostawianych przez Jasia i Małgosię, bohaterów popularnej baśni dla dzieci”.

Poniżej znajduje się przykład nawigacji breadcrumb zastosowanej w serwisie ogłoszeń motoryzacyjnych Moto.Gratka.pl.

Widzimy na powyższym rysunku pewną strukturę strony:
Gratka.pl > Motoryzacja > Użytkowe > Dostawcze > Citroen Jumper > Ogłoszenie

Użytkownik jest w stanie bardzo szybko zorientować się w jakiej sekcji strony się znajduje. Aktualnie porusza się w konkretnym ogłoszeniu. Może w każdej chwili za pomocą jednego przycisku, przejść:

  • na stronę główną Gratka.pl;
  • na subdomenę motoryzacji Moto.Gratka.pl;
  • na spis samochodów użytkowych;
  • na spis samochodów dostawczych;
  • na spis samochodów dostawczych Citroen Jumper.

Nawigację breadcrumb warto stosować na swoich stronach z dwóch powodów:

  • Znacznie upraszczają rozeznanie się użytkownikowi w serwisie.
  • Breadcrumb sprzyja lepszej i szybszej indeksacji serwisu. Bardzo często bywa tak, że robot wyszukiwarki nie dociera do pewnych podstron witryny. Przez nawigację breadcrumb może dojść do różnych zakamarków strony, bez której normalnie by nie dotarł.

Tym samym mamy dwie pieczenie na jednym ogniu. Tworząc nawigację breadcrumb optymalizujemy stronę zarówno pod kątem użytkownika jak i wyszukiwarek. Nawigacja ta stosowana powinna być przede wszystkim na dużych, rozbudowanych serwisach, gdzie treść zagnieżdżona jest głęboko w strukturze strony.

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.

Zobacz wszystkie posty

6 komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Tak jak napisałem „okruszki” szczególnie są pomocne w przypadku dużych serwisów. InternetowyMarketing.info to tylko blog, więc nie są aż tak bardzo konieczne 😉

    Ale jak już o tym piszesz Kamil, to może pochwalisz się z jakiej wtyczki korzystasz? 🙂

  • Ja o trackerze nie słyszałem i brzmi to raczej zbyt uniwersalnie – można przypasować do wielu rzeczy. Breadcrumb zdecydowanie lepsze 😉

  • Ja stosuję w obrębie swoich stron właśnie breadcrumbsy i zdecydowanie jestem z nich zadowolony. Bardzo ładnie przenoszą moc na podstrony i pomagają w linkowaniu wewnętrznym.

  • W dużych serwisach „okruszki chleba” są nieodzowne wręcz. Bardzo to ułatwia nawigację szczególnie początkującemu internaucie, który nie ma tyle sprytu czasem, i nie wie gdzie jest na serwisie.
    „Breadcrumbs” są jednym z podstawowych założeń usability.

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.