Spis treści
Helpful Content Update
Biorąc pod uwagę historię zmian w wyszukiwarce Google – najczęściej dowiadywaliśmy się o wszystkim po fakcie. Zdarza się jednak, że Google wcześniej wydaje komunikat a nawet rekomendacje na temat tego, czego będzie dotyczyła aktualizacja i jak należy zadbać o swoją stronę. Tak samo było w przypadku aktualizacji nazwanej Helpful Content. Informacja o planowanej aktualizacji pojawiła się w Google Search Central 18 sierpnia 2022 roku.
Zapowiedziana aktualizacja Helpful Content jak sama nazwa wskazuje skupia się na contencie, który ma być pomocny dla użytkowników. Zatem oryginalne treści, które są pomocne dla użytkowników zyskają na znaczeniu w wyszukiwarce Google. Wszelki spam, treści generowane przez boty lub narzędzia wspierające się AI bez odpowiedniej moderacji – powinny ucierpieć w rankingu.
Zgodnie z założeniami Google – użytkownicy powinni częściej widzieć w wynikach treści napisane przez ludzi dla ludzi. Oznacza to, że treści pisane typowo pod wyszukiwarki z nienaturlnym zagnieżdżeniem fraz kluczowych powinny osiągać odpowiednio gorsze wyniki w rankingu. Content wygenerowany automatycznie lub tłumaczony na inne języki przez automat powinien być oceniony niżej niż oryginalna treść, napisana przez człowieka.
Wpływ aktualizacji Content Helpful
Zgodnie z komunikatem wydanym przez Google możemy zadać sobie kilka podstawowych pytań, które utwierdzą nas w przekonaniu, że tworzymy użyteczny content w zgodzie z aktualizacją Google Helpful Content:
- Czy użytkownicy uznaliby Twoje treści za przydatne, gdyby trafili bezpośrednio na Twoją stronę internetową?
- Czy Twoje treści wyraźnie pokazują doświadczenie i dogłębną wiedzę? (na przykład wiedzę, która pochodzi z faktycznego korzystania z produktu lub usługi lub odwiedzenia konkretnego miejsca)
- Czy Twoja witryna ma jakiś cel przewodni? Pomaga użytkownikom rozwiązać ich problem?
- Czy po przeczytaniu Twoich treści ktoś odejdzie z poczuciem, że dowiedział się wystarczająco dużo na dany temat (i zrealizował swój cel)?
- Czy ktoś czytający Twoje treści poczuje, że miał satysfakcjonujące doświadczenie?
- Czy tworzysz treści dla ludzi? Czy Twoja strona nie jest nastawiona tylko i wyłącznie na pozyskanie ruchu z wyszukiwarek?
- Czy tworzysz dużo treści na różne tematy w nadziei, że niektóre z nich mogą się dobrze sprawdzić w wynikach wyszukiwania?
- Czy używasz rozbudowanej automatyzacji do tworzenia treści na wiele tematów?
- Czy głównie podsumowujesz to, co inni mają do powiedzenia, bez dodawania większej wartości?
- Czy piszesz o rzeczach tylko dlatego, że wydają się modne?
- Czy Twoje treści sprawiają, że czytelnicy muszą szukać jeszcze raz, aby uzyskać lepsze informacje z innych źródeł?
- Czy piszesz do określonej liczby słów, ponieważ słyszałeś lub czytałeś, że Google ma preferowaną liczbę słów?
- Czy zdecydowałeś się wejść w jakiś niszowy obszar tematyczny bez żadnej prawdziwej wiedzy z jedynym celem, aby uzyskać większy ruch z wyszukiwarek?
- Czy Twoje treści obiecują odpowiedzieć na pytanie, na które w rzeczywistości nie ma odpowiedzi? (na przykład sugerowanie daty premiery produktu, filmu lub programu telewizyjnego, gdy nie jest ona potwierdzona).
Kiedy Google Helpful Content Update zacznie działać?
Aktualizacja Google Helpful Content rozpocznie się w przyszłym tygodniu. Wdrożenie wszystkich zmian może potrwać około dwa tygodnie. Na razie zmiana będzie dotyczyć tylko języka angielskiego. Oznacza to, że anglojęzycznym rankingiem Google może potrząsać między 22 sierpnia a 4 września 2022 roku. W kolejnych miesiącach możemy spodziewać się poprawek i udoskonalania działania algorytmu w zakresie treści „przydatnych dla ludzi”. W przyszłości Google zapowiada zmiany na innych wersjach językowych (również w Polsce).
Podsumowanie
Google wzbogadza swoją wyszukiwarkę o nowy sygnał rankingowy. Nie jest to ręczne działanie, a w pełni zautomatyzowany sposób oddzielania słabszych treści, od tych, które są użyteczne i przydatne dla ludzi. Google bazuje na uczeniu maszynowym, co oznacza że w sposób automatyczny algorytm będzie doskonalił się na podstawie „czytania” naszych treści.
Cenną wskazówką wydaje się również informacja, że udział słabszych treści w serwisie, może wpływać na całą domenę. Oczyszczenie zatem domeny z kiepskich treści może znacząco pomóc obronić się przed złymi konsekwencjami aktualizacji. Warto przejrzeć strony tagów (czy je indeksujemy oraz jakiej są jakości) oraz innych stron, które mogą być nieprzydatne dla użytkowników.
Jeśli zidentyfikujemy słabe treści, warto je poprawić lub usunąć. Jeśli natomiast nie zamierzamy niczego z nimi robić – warto dodać chociażby w meta robots „noindex”, aby ograniczyć niepotrzebne wizyty robota Google na stronach, które nie chcemy aby były indeksowane.
Helpful Content będzie działał nieprzerwanie. Oznacza to, że wszystkie nowe witryny, a także te, którym się początkowo „upiekło” – dalej będą oceniane pod kątem jakości i przydatności treści dla użytkowników. Już wkrótce okaże się, czy dzięki tej aktualizacji ranking Google oczyści się ze spamerskich treści. Praktyka pokazuje, że nie jest to łatwe zadanie.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update
Dodaj komentarz