Jak pozycjonować sklep internetowy? (SEO)

W tym artykule dowiesz się czym różni się pozycjonowanie sklepu internetowego od pozycjonowania innych stron internetowych. Wielokrotnie w moich artykułach pisałem o tym, co należy zrobić, aby zoptymalizować swoją stronę pod kątem Google. Rzadko jednak opisywałem przypadki sklepów internetowych. Dzisiaj postanowiłem to zmienić, odpowiadając na pytanie jednego z moich czytelników.

Jak pozycjonować sklep internetowy? (video)

Co powinieneś zrobić najpierw? Najlepiej jest sprawdzić swój sklep internetowy za pomocą ogólnodostępnych narzędzi SEO. Jeśli nie masz dostępu do zaawansowanych, płatnych narzędzi – na początek wystarczy przejrzenie sklepu darmowym SEO Kitten, o którym całkiem niedawno pisałem. Dzięki niemu sprawdzisz podstawowe parametry swojego sklepu internetowego.

Następnie warto przyjrzeć się strukturze sklepu internetowego. Z pewnością wiesz, że zdecydowana większość sklepów posiada na swojej stronie coś takiego jak listy produktów oraz karty produktów. I to właśnie na tych elementach powinieneś się skupić.

Unikalna treść sklepu internetowego

Najczęstszą praktyką właścicieli sklepów jest kopiowanie opisów produktów ze stron producentów. Jest to jeden z kluczowych błędów, jakie można popełnić. Oczywiście, jeśli nie mamy zasobów, żeby stworzyć unikalne opisy produktów – wówczas lepiej je skopiować od producenta. Jeśli jednak chcesz mieć przewagę nad konkurencją, stworzenie unikalnych opisów wydaje się być koniecznością.

Ponieważ większość właścicieli sklepów kopiuje opisy producentów – ich sklepy praktycznie nie istnieją w Google. Być może słyszałeś o tzw. Duplicate Content – jest to mechanizm Google, który stara się wyświetlać w wynikach wyszukiwania tylko jeden oryginalny wynik. Wszystkie kopie są wypychane na dalsze miejsca, ponieważ Google nie chce serwować użytkownikom tej samej treści pod każdym wynikiem wyszukania. Dlatego tak ważne jest, aby być unikalnym, a przynajmniej w znacznym stopniu zmodyfikować opisy producenta.

Blog dla sklepu internetowego

Innym sposobem na zyskanie przewagi konkurencyjnej jest stworzenie bloga dla sklepu internetowego. Wyobraź sobie, że masz sklep z pamiątkami. Możesz na swoim blogu przedstawiać i opisywać różne produkty. Możesz podpowiadać klientom jak wykorzystać dany produkt w celu zrobienia komuś miłej niespodzianki. Prócz oczywistej wartości SEO w tym przypadku, dodatkowo uczysz swoich klientów jak korzystać z Twoich produktów. Żeby wykorzystać Twoje wskazówki, będą musieli te produkty kupić. Oczywistym też jest, że dzięki blogowi budujesz zaufanie do siebie i swojego sklepu internetowego. Jeśli potencjalni klienci będą Ci ufać – najprawdopodobniej kupią u Ciebie.

Blog dla sklepu internetowego to doskonały sposób na rozbudowywanie bazy fraz kluczowych. Pisząc kolejne artykuły budujesz tzw. Long Tail (długi ogon), który pozwala Ci się pozycjonować w Google na bardziej niszowe frazy. Jest to technika, która pozwoli Ci znacząco zwiększyć ruch na swojej stronie, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż.

Listy produktów

Listy produktów można tworzyć według różnych parametrów. Jeśli przykładowo masz sklep z laptopami, możesz wykorzystać: markę laptopa, pojemność dysku, szybkość procesora, przekątną ekranu, a także inne podzespoły. Dzięki temu znacznie rozbudujesz bazę fraz kluczowych.

Podsumowanie

Najczęstszym błędem popełnianym przez właścicieli sklepów internetowych jest kopiowanie opisów produktów, bezpośrednio od producentów. Jeśli chcesz aby Twój serwis był wysoko w Google, musisz zadbać o unikalną treść. Warto wzmocnić to wszystko firmowym blogiem dla sklepu internetowego, który pozwoli na zdobywanie ruchu z fraz „długiego ogona”. Na koniec warto dostosować listy produktów idealnie do wyszukań klientów.

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.

Zobacz wszystkie posty

4 komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wielu właścicieli sklepów internetowych niestety samodzielnie zabiera się za pozycjonowanie swojego sklepu, nie mając o tym zielonego pojęcia. Wtedy właśnie popełniają najwięcej błędów, a ich witryna zamiast zdobywać „ruch” klientów, to zaczyna spadać w wynikach wyszukiwania. Później wypozycjonowanie takiej witryny jest niezwykle trudne, pracochłonne, a czasami dużo łatwiej jest założyć zupełnie nową stronę, niż bawić się ze starą. Oczywiście wiele zależy również od optymalizacji treści strony internetowej. To właśnie od tego należy zacząć. zamiast samemu bawić się w to czego nie potrafimy, lepiej jest zlecić to profesjonalnej firmie. Robienie czegokolwiek po macku nie ma najmniejszego sensu. Wystarczy spojrzeć na działania ditum.org z http://www-pozycjonowanie.eu/pozycjonowanie.html i od razu widać jak to wszystko ma działać. Abonament? No cóż, za wiedzę, doświadczenie i profesjonalizm trzeba zapłacić. Tak jest wszędzie. Nie oczekujmy, że pozycjonowanie będzie wykonane za darmo.

    • To prawda, że pewien elementarz SEO, czyli znajomość podstawowych zasad jest niezbędna. Niektóre elementy jednak można zrobić w pełni bezpiecznie i o takich mówię w tym filmie. Budowa bloga branżowego jest stosunkowo prostym zadaniem. Potrzeba tylko copywritera, który zajmie się budowaniem solidnego contentu. W przypadku optymalizacji SEO na stronie również można sporządzić szereg zasad i wytycznych, których trzymanie się doprowadzi do sukcesu 🙂

  • Też dbam o swój sklep samodzielnie i co jest u mnie najważniejsze? Nazewnictwo produktu – tak powinien się nazywać aby trafiło to w możliwe wyszukiwanie przez potencjalnego klienta. Z resztą się zgadzam oczywiście

Arkadiusz Podlaski

Certyfikowany specjalista Google. Pomaga przedsiębiorcom oraz firmom rozwijać biznes w internecie. Swoje doświadczenia zdobywał między innymi w firmach takich jak LPP, Polska Press czy Gratka Technologie.