Zmiana w metodologii Google Analytics – będzie więcej wizyt!

Ostatnio sporo dzieje się, jeśli chodzi o Google. Mieliśmy niedawno wejście nowej społecznościówki Google Plus. Kilka dni temu swoją premierę w Polsce miała Google Panda… przyszedł też czas na zmiany w Google Analytics. Jak widać Google lubi sporo namieszać. Teraz będzie jeszcze więcej dyskusji, że dzięki Pandzie niektóre serwisy zanotowały spadki, a niektóre wzrosty. Tym bardziej, że właśnie jesteśmy świadkami dość znaczącej zmiany, jeśli chodzi o sposób zliczania odwiedzin przez Google Analytics (podziękowania dla Agnieszki za podesłanie info o zmianach).

Więcej można przeczytać na blogu Mariusza w artykule Poważne zmiany w metodologii liczenia wizyt Google Analytics. Bazując na tych informacjach zmiany w Google Analytics zostały wprowadzone w czwartek (11.08.2011). U mnie w statystykach drobne wahnięcia widać już 8.08.2011.

Co więc takiego się stało w Google Analytics? Na początek może dwa wykresy:

Pierwszy wykres dotyczy wskaźnika odrzuceń. Widać wyraźnie, że jeden z serwisów, na którym pracuję zanotował znaczny wzrost wskaźnika odrzuceń (ponad 10%).

Drugi wykres prezentuje kolejny wskaźnik, którym jest średni czas spędzony przez użytkownika na stronie. Widzimy, że na przestrzeni tygodnia spadł on z 2:58 do 1:50, czyli spadek ponad 30%.

Zarówno wzrost wskaźnika odrzuceń jak i spadek średniego czasu spędzonego w witrynie to negatywne symptomy. W zamian możemy spodziewać się między innymi WZROSTÓW ODWIEDZIN (WIZYT). Przyczyną tego stanu rzeczy jest zmiana sposobu zliczania wizyt. Do tej pory jedna wizyta kończyła się w momencie zamknięcia przeglądarki lub wygaśnięcia sesji, trwającej 30 minut. Obecnie jeden użytkownik może zrobić nawet kilka wizyt w przeciągu 30 minut. Wystarczy, że wejdzie na stronę z różnych źródeł.

Dla przykładu: Jan Kowalski przechodzi z kampanii bannerowej na Twój serwis i zostaje odnotowany jako jedna wizyta. Za 5 minut szuka czegoś w wyszukiwarce google i ponownie trafia na Twoją witrynę. Wcześniej Analytics pokazałby go jako jedna wizyta – po wprowadzonych zmianach będą to dwie wizyty. A jeśli są dwie wizyty to tym samym wzrośnie wskaźnik odrzuceń oraz liczba użytkowników powracających. Spadnie natomiast średni czas spędzony na stronie oraz udział stron przypadający na jedną wizytę.

Dla większości przypadków powinniśmy zatem obserwować następujące zmiany:

  • wzrost liczby odwiedzin;
  • wzrost wskaźnika odrzuceń;
  • wzrost użytkowników powracających;
  • spadek średniego czasu spędzonego w witrynie;
  • spadek średniej liczby odsłon w stosunku do wizyty.

2 Comments

  1. W kwestii tego co nazywasz “negatywne symptomy”. Nie mogą być negatywne bo w Twoim ruchu nic się nie zmienia 🙂 Zmienia się tylko metodyka GA, więc pozostaje się cieszyć z posiadania dokładniejszych danych.

  2. Oczywiście masz rację Bartku. Użyłem pewnego uproszczenia – akurat pracuję nad projektem, gdzie jednym z celów jest obniżenie wskaźnika odrzuceń. Zmiana w Analyticsie spowodowała, że zaczął on jeszcze bardziej rosnąć… (zdaję sobie sprawę, że trzeba będzie wprowadzić korektę w postawionym celu).

    Ogólnie jednak upraszczając, dla właścicieli serwisów:
    wzrost liczby odwiedzin – DOBRZE
    wzrost wskaźnika odrzuceń – ŹLE
    wzrost użytkowników powracających – DOBRZE
    spadek średniego czasu spędzonego w witrynie – ŹLE
    spadek średniej liczby odsłon w stosunku do wizyty – ŹLE

    Oczywiście wszystko zależy od celów postawionych dla danego serwisu, ale myślę że możemy przyjąć w większości przypadków takie założenia za prawdziwe 😉

Leave a Comment