Google udostępniło w raportach Analytics nowe, bardzo interesujące i przydatne dane. Jeśli masz sklep internetowy lub prowadzisz jakikolwiek inny biznes, z pewnością wiesz jak ważne jest posiadanie grupy docelowej. Jej odpowiednie dobranie jest jednym z ważniejszych etapów planowania biznesu.
Jak zweryfikować czy nasz produkt trafia do odpowiedniej grupy docelowej? Jak sprawdzić, czy nie pomyliliśmy się i w rzeczywistości przyciągamy innych klientów niż początkowo zakładaliśmy? Z pomocą przychodzą nam dane demograficzne, gromadzone w usłudze Google Analytics.
W sekcjach Dane demograficzne i Zainteresowania znajdziesz przydatne raporty, takie jak: Wiek, Płeć i Kategorie zainteresowań. Dzięki temu możesz doprecyzować swoją grupę docelową o twarde dane. Po wykorzystaniu tych raportów będziesz mógł dokładnie sprawdzić, jacy klienci odwiedzają Twoją stronę oraz którzy najczęściej kupują. Oto zalety danych demograficznych w Google Analytics:
- Dzięki danym demograficznym lepiej poznasz użytkowników.
- Możesz podzielić pozostałe dane Google Analytics według tych samych właściwości, dzięki czemu poznasz różnicę między użytkownikami konwertującymi a niekonwertującymi.
- Są to te same dane demograficzne i kategorie zainteresowań, które są stosowane przy kierowaniu reklam w sieci reklamowej Google. Wykorzystaj informacje o użytkownikach, by udoskonalić strategie swoich kampanii reklamowych.
Jak podmienić kod Google Analytics, aby zliczał dane demograficzne?
Standardowo funkcja danych demograficznych jest niedostępna. Aby ją aktywować musisz przejść do: ADMINISTRATOR > USTAWIENIA > ŚLEDZENIE INFORMACJI. Tam wystarczy aktywować „wsparcie sieci reklamowej Google”. Po zaznaczeniu tej opcji zaktualizuje się kod śledzący, który trzeba na nowo wstawić na stronę www.
W skrócie rzecz ujmując, wystarczy że zamienisz w swoim kodzie śledzącym mały fragment kodu.
Usuń poniższy fragment kodu:
[code]ga.src = (’https:’ == document.location.protocol ? 'https://ssl’ : 'http://www’) + ’.google-analytics.com/ga.js’;[/code]
Na jego miejsce wstaw zmodyfikowany fragment kodu:
[code]ga.src = (’https:’ == document.location.protocol ? 'https://’ : 'http://’) + 'stats.g.doubleclick.net/dc.js’;[/code]
Od tej pory Google Analytics będzie gromadził dodatkowe informacje o Twoich użytkownikach. Będą to dokładniejsze dane demograficzne: płeć, wiek, kategorie zainteresowań itp. W większości przypadków są to bardzo przydatne dane, dzięki którym można później lepiej targetować reklamy i efektywniej wydawać budżet reklamowy.
Warto pamiętać, że raporty danych demograficznych nie są powiązane ze wszystkimi użytkownikami (badają tylko pewną grupę). Nie mogą być zatem w pełni reprezentatywne dla ogólnej struktury użytkowników witryny.
Niestety ten zabieg obarczony jest błędem, który należy uwzględnić w statystykach. Doubleclick blokowany jest przez adblocka, którego używa sporo osób…
Dzięki Mariusz za informację. Dobrze wiedzieć, że jest kolejny czynnik, który te dane zaburza.